تصمیمات مهم را چه زمانی بگیریم؟

زندگیتو: چه زمانی برای گرفتن تصمیمات مهمبهتر است؟ صبح؟ ظهر؟ شب؟ بعد از صبحانه؟ قبل از خواب؟ وسط روز؟ این سوالی است که برای بسیاری از ما مطرح است. چرا برخی آدم‌ها بهتر تصمیم می‌گیرند؟ راز این مسئله چیست؟

ابتدا کمی پس زمینه را نگاه کنیم به طور کلی، قشر جلوی مغز شما مسئول رفتارهای شناختی پیچیده ای مانند بیان شخصیت، تعدیل رفتار اجتماعی و سنجش موقعیت‌ها برای تصمیم گیری است. هر چه تصمیم پیچیده تر باشد، قشر جلوی مغز شما بیشتر درگیر تصمیم‌گیری می‌شود.

به طور کلی، تحقیقات منتشر شده در کاگنیشن نشان داد که شما احتمالاً ترجیح می‌دهید تصمیمات مهم را صبح بگیرید، قبل از اینکه از نظر جسمی و روحی خسته شده باشید.

محققان می نویسند:

ما ریتم‌های قابل اعتماد زندگی روزانه را در فعالیت و سیاست‌گذاری درست برای تصمیم گیری پیدا می‌کنیم. در طول صبح شما تصمیماتی محتاطانه‌تر و کندتر اما دقیق‌تر می‌گیرید، اما هر چه پیش‌تر بروید تصمیماتی سریع‌تر و کم‌دقت‌تر می‌گیرید.

به زبان ساده و در یک جمله، تصمیمات بزرگ خود را برای صبح ذخیره کنید. پیشنهاد محققان ساعاتی بین 8 تا 13 است.

اما اگر شما یک شب بیدار حرفه‌ای باشید چه؟ سؤال خوبی است.

شاید فکر کنید سحرخیز بودن به کمی تلاش، برنامه‌ریزی و پشت کار نیاز دارد، اما ژنتیک را دست کم نگیرید. اگر شما یک شب‌بیدار ژنتیکی باشد تلاش برای سحرخیز بودن کار سخت و دیوانه‌وار است.

اگر واقعاً یک جغد شب بیدار هستید، تصمیمات مهم را در طول نسخه خود از “صبح” بگیرید. مطالعه‌ای در سال 2017 که در Chronobiology International منتشر شد، نشان داد که نواحی از مغز که مسئول شناخت  هستند در ساعات صبح در اوج خود هستند و با نزدیک شدن به شب کم و کم‌تر فعال می‌شوند.

این نسبت برای جغدهای شب بیدار کاملا برعکس است و با نزدیک شدن به شب بخش‌های شناختی مغز آن‌ها بیشتر و بیشتر فعال شده و به اوج می‌رسد.

به خاطر داشته باشید که این چارچوب برای همه انواع تصمیمات اعمال می شود. سحرخیزها احتمالاً در صبح تصمیمات منطقی در مورد گزاره های پرخطر می‌گیرند. شب بیدارها اما احتمالا شب‌ها تاجر می‌شوند. افراد سحرخیز به احتمال زیاد در عصر یا شب تصمیمات ناگهانی درباره خرید می گیرند، اما شب‌بیدارها صبح چنین کاری می‌کنند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در فصلنامه رهبری، افراد زمانی که در یک نقطه نسبتاً پایین در ریتم شبانه روزی خود قرار دارند بسیار کمتر کاریزماتیک هستند و زمانی که در یک نقطه نسبتاً بالا قرار دارند بسیار کاریزماتیک تر هستند. مثل سحرخیزها صبح کاریزماتیک هستند و شب‌بیدارها شب‌ها

این بدان معناست که تصمیم گیری در مورد زمان برگزاری یک جلسه مهم می تواند به اندازه محتوای یک جلسه مهم باشد. پس ساعت جلسه را درست تعیین کنید.

تصمیمات مهم هماهنگ با ساعت بیولوژیک

دکتر مایکل برووس، پزشک خواب، نویسنده کتاب «قدرتِ چه وقت»می‌گوید در حالی که ترفندهای زیادی برای موفقیت وجود دارد، اما زمان‌بندی همه چیز است. او معتقد است که فعالیت در هماهنگی با ساعت طبیعی بدن کلید باز کردن قفل موفقیت برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن است.

علم “زمان بندی خوب” – که کرونوبیولوژی نامیده می شود – نشان می‌دهد که نقاط اوج بهینه عملکرد ما به دی‌ان‌اِی ما متصل و مرتبط است. برئوس می نویسد: یک ساعت درونی در مغز شما تعبیه شده است که از دوران کودکی زمان دقیق بدن شما را تنظیم می‌کند. این زمان سنج دقیقاً مهندسی شده و همان ساعت بیولوژیکی شما است.

در نتیجه هیچ وقت به خودتان فشار نیاورید که طبیعت ذاتی خود را با الگوی موفقیت خود هماهنگ کنید و مثلا مثل یک میلیاردر خاص صبح زود یا شب تصمیم‌گیری کنید. به جای این کار با شناخت ساعت بیولوژیک بدن خود تلاش کنید که اوج بهره وری مغز خود را شناسایی کنید و تصمیمات مهم خود را به آن زمان منتقل کنید.